Vogelwebcams gesloten….?

Het is nu 1 juli, de webcams van de site www.beleefdelente.nl zijn gesloten, behalve dan de Ooievaar, daar wachten ze mee tot de 2 kuikens zijn uitgevlogen. Al met al, het was een enerverende tijd, waarbij ik bijna het bijltje erbij neergooide in het clubhuis forum, door die “bobo’s” . Hieronder de beschrijving van de gebeurtenissen:

De Vogels:  In totaal waren er 8 vogelnesten te volgen. Dat waren van de vogelsoorten: Steenuil, Oehoe, Ooievaar, Boerenzwaluw, Boomklever, IJsvogel, Purperreiger en de Slechtvalk. Twee nesten waren niet te volgen. Dat zijn de Purperreiger, die zich ergens anders behalve de webcam liet zien en de IJsvogel, die wél zijn visjes en het liefdesleven op de stam vertoonde, maar er niet nestelde. Ook deed de Boerenzwaluw het minder; het nest waar de cam op gericht was, was niet veel om te zien en heeft men het naar een ander nest verplaatst. Er werden 6 eieren gelegd, waarvan er 1 niet uitkwam en 2 jonge kuikens dood gingen. Hier vlogen 3 zwaluwtjes de zomer tegemoet. Bij de Ooievaars waren er 4 eieren gelegd en 2 jongen staan op het punt van uitvliegen. De Slechtvalken hadden 4 eieren, waarvan er 1 niet uitkwam en de 3 pullen succesvol uitvlogen. Bij de Boomklevertjes was er een “baby-boom” gaande; mama klever legde 7 eitjes en alle klevertjes vlogen uit, ondanks inbraakpogingen van de Koolmees en de Eekhoorn in het begin. De Oehoe, de grootste uil op het Europese continent zat op 1 maart al te broeden. Onduidelijk is het aantal eieren die vrouw Oehoe heeft gelegd, maar 2 pullen vlogen naar de vrijheid ergens in de steengroeve. Tenslotte de Steenuil, het kleinste uiltje van de Benelux. Ondanks hevige concurrentie van de “grommende”  Holenduif,  kon het vrouwtje toch 4 eitjes leggen tijdens de Paasdagen. 1 ei werd helaas vies (barst) en een 2e ei bleef plakken aan het vrouwtje, zodat die in het voorportaal belandde. Toch vlogen er 2 pullen uit; de 1e onder de vleugel van de holenduif door en de “twijfelaar” fladderde naar het dak van de extra camera. (cam 3) Waarschijnlijk zijn de Holenduiven nu druk in het voorportaal aan het nestelen. Ik hoop dat alle vogels een goede en veilige vlucht hebben… (ook de Holenduif)

Grappige momenten:  Voor de camera’s waren – behalve gewone nestbeelden – ook zeer grappige momenten te beleven. De inbraak van de Eekhoorn en het beleg door de Grote Bonte Specht bij de Boomklevertjes. Bij de Oehoe begon vlak na het ringen een enorme struik te groeien, zodat er niets meer te zien was. Ook werd het broedende vrouwtje boos, omdat haar man 4x met dezelfe oude konijnenpoot kwam aanzakken. Ook man Torenvalk kon de tel niet bijhouden en vergat pardoes een eitje! Vrouw Steenuil was ook dement aan het worden en liet een eitje rollen. Gekke blikken van V. Oehoe met een kikker midden in de nacht.. Tja, je zal maar verplicht 3-4 weken op een nest moeten zitten en dan ben je blij, dat er iets “lekkers” of “leuks” langskomt..!

Het Clubhuis:  Hier heb ik goede en slechte ervaringen mee. Het lijkt wel of het vorig jaar véél gezelliger was, maar wat er nu dit jaar is… Ik weet het niet. Ik had het over mijn voormalige werk en dat er enkele collega’s “maten-naaiers” waren. Meteen werd ik gemarkeerd en kreeg ik per e-mail een waarschuwing aan mijn broek. Je mag het niet over politiek hebben of over een terminale ziekte, anders word je gepiepeld door enkele personen, die buiten de moderators de dienst uitmaken. In mijn ogen voelt het aan als machtsmisbruik. Ook was er strubbelingen met I., die aangevallen werd op haar Nederlands en V. die Nederlands moest gaan  chatten, terwijl ze Brazilliaans is en haar moedertaal Portugees is!  Ook ben ik afgezeken over mijn formulering (zinsbouw) Nou, betutteling ten top! Ook D. kotste van de rare sfeer in het Clubhuis, wat ze op Hyves ventileerde. Jammer, maar als je onzin lult, flauwe grappen tapt en slijmt, kom je erg ver in dit steenuilen forum.. Grote afwezigen waren wel Renny Rocket, Kyra, @Rita@ en Jeanette (met 1 n), van wie ik een potloodcactus vorig jaar kreeg. (Euphorbia Tirucalli)  Toch kon ik laatsgenoemde de toestand van de plant verwittigen.. Dat ding groeit de pot uit!! Op veler verzoek ben ik aangebleven, maar volgend jaar doe ik óf onderzoek óf zit ik meer bij de buren van de oehoe óf word ik stille kijker. Daar word ik wel met respect behandeld, zijn de gesprekken diepgaander en loopt niemand te mekkeren over mijn zinsbouw. Bovendien worden er geen duizendtallen bijgehouden…. (heerlijk!) Sinds dat de camera bij de ooievaars doorloopt, is “PS”  weer bezig met d’r duizendtallen. Kennelijk met haar 2e kindertijd bezig??

Om afscheid te nemen van mijn Brazilliaanse chatpartner, ben ik tot 06:50 wakker gebleven, In no time had ze mij op Hyves gevonden. Terwijl iedereen aan een “lege nest syndroom” leed en zat te janken, ging ik op 1 juli lekker boodschapppen doen.. Hierbij vergiste ik mij en dacht dat het vrijdag was. Vandaag dat ik die dag een zogenaamde “zonterdag” had. Een voordeel: de boodschappen waren binnen..!

Over Christa Prins

Lees mijn weblog en leer mij kennen, mijn blogs hebben een kritische noot en heb een uitgespoken ongezouten mening. Interesses: computers en Internet, schrijven, fotografie, de natuur, wandelsport en handwerken/handarbeid. (haken, Native American beading)
Dit bericht werd geplaatst in Natuur. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.