Protest!

Gisteren ben ik naar de Coolsingel te Rotterdam gegaan om een actie van de vakbonden tegen de verhoging van de AOW, van 65 naar 67 jaar. Ook protesteer ik tegen het wanbeleid van 4 kabinetten Balkenbende. Waren we al niet beroofd door de invoering van de [pl]Euro, dan wordt de uitslag van het EU-referendum compleet genegeerd. Het C[orrupt] D[oor] A[fpersing] had in 2002 de slogan: “Meer meedoen, meer werk en minder regels” Helaas wel omgedraaid.
Meedoen: Je wordt op de één of andere manier wel gedwongen. Toon maar eens je ID-kaart niet, dan word je als de grootste crimineel behandeld, terwijl de echte boeven lekker je ketting ongestraft van je hals rukken. Of: betaal eens je zorgpremie niet, dan wordt er wel beslag op je salaris/uitkering gelegd..
Meer werk: Het de door de banken veroorzaakte crisis [het begon in dat lekkere Amerika, waar Balkie eerst de reet van Bush en nu Obama likt], is er door natuurlijke afvloeiing, minder personeel. We hebben het best druk, terwijl ons salaris op het laatste nippertje wordt overgemaakt. We hebben in de CAO wel jaarlijks een leuke loonsverhoging gehad, maar dat weegt niet op tegen de stijgende kosten van levensonderhoud. Terwijl degenen die de hele dag aan de top zitten te kletsen hoge salarissen krijgen en bonussen krijgen voor zelfs wanprestaties! Dat doet mijn bloed koken! Oneerlijk allemaal.
 
Minder regels: Minder? Méér zal je bedoelen!
Ten eerste begon het in 2004 al met het verbieden van roken op de werkplek;  dat was in september 2003 ook al in de trein HEEL SNEL ingevoerd. In 2008 was de horeca aan de beurt. Dan de verplichte zorgverzekeringswet, wat ieder jaar weer verschraalt. Eerst had je no-claim korting, wat die stelletje uitknijpers binnen een jaar in een eigen risico heeft omgezet. Het is een oneerlijk systeem en de pakketten kan je niet naar eigen behoeftes indelen.
 
En verder: De geldverslindende steun aan de oorlog in Afghanistan, snoepreisjes voor criminele Amsterdamse reljongeren, het vakantiehuis voor het prinselijk paar (geven zij maar wat ontwikkelingshulp, geld zat!) JSF, HSL-lijn, cellen worden vol Belgische criminelen gestopt door onze slappe rechters, kiezersbedrog door het CDA en PvdA, rekeningrijden, waardoor ook de niet-autobezitters worden gepakt door de provinciale opcenten,  enz..enz.. Er is zelfs al een bladblaasbelasting!
 
De AOW; Nu knibbelen ze aan de AOW; iets wat door Zalm al in de Fin werd geopperd in 2006. Lekker hoor, zet die gasten maar eens aan het werk in de zware beroepen tegen ’n beneden modaal salaris. Nu waren er onderhandelingen tussen de SER-VNO en de bonden, maar de VNO (de werkgevers,dus) hebben dat overleg gesaboteerd, door gewoon weg te blijven. Na 30 jaar zwaar werk een lichtere functie: zo zou de werkvloer praktisch leegraken, want heel veel collega’s werken er al langer dan 30 jaar. Als ik dan recht heb op AOW en pensioen heb ik 50 jaar kromgelegen. Probeer maar eens als oudere een andere baan te krijgen. Schandalig!
 
De demonstratie: Ik was er wat aan de late kant. Na schatting iets na 11:00 uur en ik vond de opkomst maar matig, alhoewel er nog enkele demonstranten onderweg waren. Onder begeleiding van de band “de tjetsetters” werd er door de Rotterdamse cabaretière Carrie (Jansen) enkele beroepsgroepen aan het woord gelaten. Ondertussen probeerde ik een paar foto’s met mijn foon te maken. Ik moest wel lachen om Carrie, toen ze het verschil tussen het kabinet en diarrhee vertelde. Ik heb het wel niet op met cabaret, maar ik vond haar rake opmerkingen grappig. 😆 Tegen dat de protestbijeenkomst ten einde liep, verscheen ook Agnes Jongerius van het FNV op het podium. Ze werd al snel omringd door de pers (jammer dat ik geen persfotografe ben), alvorens haar zegje te doen. Wouter Bos van de PvdA die in 2004 in Amsterdam meedemonstreerde heeft volgens haar “zijn rode jas uitgedaan” onder andere. Rond 13:00 uur was deze “evenement” (volgens de verkeersborden) ten einde. De schattingen van het aantal demonstranten lopen sterk uiteen: tussen de 5000 en de 20.000. Nou, ik houd het op een kleine 10.000 man. ( de andere 3 plaatsen niet meegerekend). Ook het moment vond ik fout gekozen; op zaterdag en ook tegelijk met de intocht van de Sint. Kennelijk vond het merendeel van de beroepsbevolking winkelen belangrijker dan hun toekomst.. Op 25 januari gaan we er weer voor en dan met z’n allen naar het Malieveld!!
 

Over Christa Prins

Lees mijn weblog en leer mij kennen, mijn blogs hebben een kritische noot en heb een uitgespoken ongezouten mening. Interesses: computers en Internet, schrijven, fotografie, de natuur, wandelsport en handwerken/handarbeid. (haken, Native American beading)
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws en politiek. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.